söndag 19 februari 2012

Grupparbete i baslag 3 - Sokratiska samtal kring den pedagogiska miljön.

Vi hade grupparbete på Anuchkas förskola Berget i Mölndal. Det var halt och regnigt men vi kom fram till slut. Vi började med att gå runt på avdelningarna och reflekterade lite kring den pedagogiska miljön. Sedan samlades vi i personalrummet och medan vi fikade tittade vi på bilder från Solgläntans förskola.
Vi kom överens om att utgå från Sokratiska samtal med en frågeställning och ett mål:

Frågeställning: Hur upplevde vi den pedagogiska miljön på Solgläntans förskola.
Mål: Att samtalet skall flyta på.

Vi hade samtal om den:
synliga pedagogiska miljön - arkitektur, möblering, material, planlösning.
osynliga pedagogiska miljön - förhållningssätt, synsätt på barn/vuxnas roll/kunskap och lärande.

Alla rum på Solgläntans förskola var väl genomtänkta med utmanande material och möbler som var anpassat efter barnens utveckling och behov. Det fanns många olika stationer med mycket material, men lite av varje. Mycket av materialet som ett-åringarna får undersöka och pröva står framme. Det fanns en röd tråd genom alla avdelningar där man tillåter barnen att bli kompetenta. Var sak hade sin plats och man såg tydligt vad barnen kunde jobba med. Vi tyckte att det var många positiva intryck på en gång och det var svårt att ta till sig allt men ett väldigt inspirerande studiebesök. Vi pratade om att dokumentationen satt högt upp på väggen, var den till för föräldrarna eller barnen? Om bilder sitter för högt upp blir det inga samtal och samspel mellan barnen. Men det fanns säkert en tanke bakom...

Vi pratade om betydelsen av att pedagogen lyssnar på vad barnen är uppfyllda/intresserade av och bekräftar dem. Att pedagogen sitter på ett ställe med barnen vilket skapar arbetsro. På det viset ser man vad barnen är intresserade av och kan göra förändringar efter deras behov.

Vi tänkte på att det är mest den pedagogiska innemiljön som utbildningen och studiebesöken handlar om. Vi saknar samtal om den pedagogiska utemiljön som oftast också behöver utvecklas. Att barnen får samma möjligheter ute som inne till lärsituationer.

Till sist samtalade vi om att det fanns stora skillnader i den pedagogiska miljön på Anuchkas förskola. Hennes avdelning Fjärilen var inbjudande, med små rum i rummet, här fanns en tanke med möblering och material på barnens nivå. Vi pratade om miljöns betydelse, barnsyn och kompetens.



Utvärdering:
Samtalet flöt på, vi kompletterade varandra. Alla fick prata lika mycket och det blev intressanta samtal. Vi hade ingen samtalsledare, det var vi lite till mans. Alla var delaktiga och det var roligt.
Tack Anuchka för en trevlig kväll och dina jättegoda muffins!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar