lördag 14 april 2012

Föreläsning med Christian Fabbi 2 april

Christian är otroligt engagerad och uppfylld av Reggio Emilia filosofin och sitter med i en grupp som arbetar fram en ny läroplan. Han säger att målet är att sätta barnet i centrum och det säger all pedagogik i världen. Men skillnaden är att vi arbetar med projekt där det är barnets nyfikenhet som är den lärande motorn. Människans hjärna är programmerad nyfiken. Men också den vuxnas nyfikenhet. Barn ser när de vuxna verkligen är intresserad och att de inte låtsas vara det. Man skall se till att det finns utrymme för nyfikenhet.

Han tyckte att samlingen var en bra plats att ha dialog med varandra. Känna att den vuxne och andra barn är intresserade av vad man säger. Bra för språket - språkutveckling och intelligens hör ihop. Om man som vuxen tror och litar på barnens förmågor, att barn kan, så ökar chanserna för barnet att klara av saker. Han sa vidare att barn har förmågan att själva lära, de är kulturskapare. Barns förmåga är medfödd. För oss pedagoger handlar det mer om att medforska inte lära ut. Varje lärprocess startas av en händelse. För varje händelse kommer att söka en förklaring. Man söker svar på två sätt
  • rationellt
  • fantasiförklaring
för vuxna är det två olika processer. För barn hänger det ihop, ett kognitivt- och ett fantasiinnehåll. När barnet har sin hypotes kan man upptäcka det tillsammans. Det händer nya saker igen. Utgår man från barnens nyfikenhet tar det aldrig slut...

Föreläsningen handlade om hur de arbetade med projekt på ett djupare plan. Att det är viktigt att ställa generativa frågor till barnen och till oss själva i arbetslaget. Om vi inte aktivt ställer oss frågor ser vi inte barnens frågor. Det är också viktigt för att projektet skall leva vidare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar