tisdag 11 oktober 2011

Grupparbete i baslag 1

Det var roligt att ta del av Annelis verksamhet i Sörgården, vi hade bra diskussioner och vi gick runt och tittade på alla avdelningar. Organisationsmässigt hade vi olika förutsättningar. Vi pratade mycket om atelieristans roll. Det är viktigt att hon kan erbjuda barnen en inspirerande miljö med mycket olika material som man normalt inte brukar ha på en "vanlig" förskola. Återvinningsmaterial, naturmaterial, olika sorters färger och papper. Barnen skall ha möjlighet att få utforska och pröva. Att hålla i projekt med skapande arbete, leda barnen vidare så de tar till sig kunskap. Hon kan också handleda andra pedagoger i materialkännedom där de har möjlighet att få pröva. Förhållningssättet är viktigt hur man pratar med barnen och hur man förhåller sig till materialet. Barnen skall få möjlighet att arbeta i små grupper där man kan föra diskussioner och bli lyssnad på mellan barn-barn och barn-pedagog. Bra struktur i ateljén som inger trygghet för barnen. Ateljén skall spegla den pedagogiska verksamheten, en tillåtande miljö där barnen själva får lov att ta material.

Några tankar kring Tarjas seminarium var barns eget utforskande kring materialet att ge dem tid till att få undersöka och att barnen skall hitta på sina egna lösningar. Att ha ett utforskande laboratorium som verkstad. Vi pratade att om man delar upp barnen i små grupper så kan man ge barnen den tid de behöver. Men däremot att man är två pedagoger i en liten grupp, en som dokumenterar och en som är medskapande, blir det svårt för den tredje pedagogen att vara kvar med resten av barnen. Oftast är man över tjugo barn på en 3-5 avdelning och då får vi både vara medskapande och dokumentera samtidigt.
Barnens delaktighet är viktig att vi utgår från deras tankar. Och att vi tar deras tankar och reflektioner på allvar. Är de medaktiva i processen och verksamheten så blir de också ansvarsfulla och får demokratiska värderingar.

Vi pratade om att atelieristan tar barnens perspektiv genom att utgå från barnens intressen och att ta barnens tankar och reflektioner på allvar. Och att leda barnen vidare i deras tankar. En gynsam miljö där barnen får valmöjligheter och att handleda och stödja barnen i processen. Ge barnen tid till pauser, avbrott, reflektion och erfarenheter. Det är viktigt att barnen får arbeta i sin egen takt. Kommunikationen är viktig mellan barnen, barn lär i samspel med andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar