Det är viktigt för barnen att kunna påverka innehållet i verksamheten. Att man som vuxen mer släpper på kontrollen. Man märker på barnen att de blir mer entuiastiska när de får bestämma, och är med i processen om det som pågår. Vi brukar rösta på samlingen där barnen får komma med alternativ till olika aktiviteter som exempelvis utflykter. Jag tycker det är ett bra demokratiskt arbetssätt där även barnen ser och hör att vi tycker olika, men att alla blir lyssnade på, även om det inte blir just det alternativet den gången.
I boken "Lyssnandets pedagogik" säger Ann och Hillevi att barnen skall vara delaktiga i att fatta beslut om regler och förhållningssätt för att kunna utveckla förmågan att förstå och handla efter denna princip. Hon säger också att pedagogen har ansvar att ge barnen möjlighet att vara delaktiga och kunna påverka sin vardag.
Tarja säger också att barnen får lära sig ansvarstagande. Att inte störa andra, värna om leken, aktiviteten. Vårt främsta uppdrag är att jobba demokratiskt.
Just det att inte störa varandra i olika aktiviter som pågår är svårt. Vi vuxna går gärna in och avbryter barnen i deras lek när det är dags för de fasta rutinerna. Och att man gärna frågar barn i pågående aktivitet om deras kompis får vara med för han/hon inte har någon att leka med. Leken tar oftast slut nästan med en gång och barnen går där ifrån som startade den. Tarja säger att förhållningssätt kräver att man är beredd att jobba med sig själv och att man därigenom hela tiden växer som person. Och till sist, vi pedagoger måste också ha ett bra förhållningssätt till varandra, det smittar av sig på barnen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar