Han tyckte att samlingen var en bra plats att ha dialog med varandra. Känna att den vuxne och andra barn är intresserade av vad man säger. Bra för språket - språkutveckling och intelligens hör ihop. Om man som vuxen tror och litar på barnens förmågor, att barn kan, så ökar chanserna för barnet att klara av saker. Han sa vidare att barn har förmågan att själva lära, de är kulturskapare. Barns förmåga är medfödd. För oss pedagoger handlar det mer om att medforska inte lära ut. Varje lärprocess startas av en händelse. För varje händelse kommer att söka en förklaring. Man söker svar på två sätt
- rationellt
- fantasiförklaring
Föreläsningen handlade om hur de arbetade med projekt på ett djupare plan. Att det är viktigt att ställa generativa frågor till barnen och till oss själva i arbetslaget. Om vi inte aktivt ställer oss frågor ser vi inte barnens frågor. Det är också viktigt för att projektet skall leva vidare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar